مقالات جدید

فوم عایق اسپری:

اسپری فوم نوعی عایق است که از طریق یک نازل در محل تزریق می شود. فوم پلی اورتان و ایزوسیانات از ترکیب دو جزء ماده که در نوک نازل مخلوط می شوند و حالت فوم انبساطی را تشکیل می دهند درست شده اند. فوم بتن یا فوم سیمانی به روش مشابهی بکار برده می شود اما در هنگام تزریق منبسط نمی شوند. عایق فوم اسپری بر روی سطح بتونی، در بین حفره های دیوار، در داخل پوشش های ساختمانی، یا از طریق سوراخ هایی که در پوشش ها یا دیوارها تعبیه شده در داخل حفره تزریق می شود.

مزایا :

  • به علت انبساط فوم، جریان هوا با درزبندی شکاف ها و سوراخ ها مسدود می شود. (می تواند از ورود حشرات و موجودات ریز جلوگیری کند)
  • می تواند تا حدودی به عنوان مانع نفوذ رطوبت هوا از رشد کپک قارچی جلوگیری کند.(نیمه نفوذ پذیر)
  • می تواند حفره های دیوار پیش ساخته را بدون اینکه دیوارها را از هم جدا کنید پر کند.
  • به خوبی در فضاهای باریک و غیر قابل دسترس تزریق می شود.
  • عایق صوتی نیز می باشد.
  • در هنگام اجرا منبسط می شود و تمام حفره ها را پر می کند و سبب مسدود شدن مسیر نفوذ هوا می گردد. (برخلاف عایق های پتویی که از کنار شکاف ها جریان هوا را عبور می دهند و رطوبت نیز در آنها نفوذ می کند همانند پشم سنگ ها).
  • استحکام ساختاری را افزایش می دهد. سبب مقاوم شدن ناحیه تزریق شده می گردد.
  • می تواند در مکان هایی استفاده شود که در آن عایق های پرکننده دانه ای مانند تکه عایق پشمی، پلیمری ویا خرده کاغذی نمی توان استفاده کرد.مانند بین تیرهای چوبی و تیرچه. هنگامی که بین تیرها اسپری می شود، فوم پلی اورتان و ایزوسیانات می تواند میخ ها و نگهدارنده ها راپوشش دهد و محافظت کند.
  • می تواند در مقادیر کم استفاده شود.
  • فوم بتن یا فوم سیمانی مقاوم در برابر آتش است.

معایب :

  • هزینه آن می تواند در مقایسه با عایق سنتی بالاتر باشد.
  • بیشتر فومهای اسپری شده، به استثنای فوم های سیمان، هنگام آتش، گازهای سمی آزاد می کنند.
  • طبق استاندارد آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، داده های کافی برای ارزیابی دقیق پتانسیل خطر مواجه با فوم ایزوسیانات که سمی می باشد و 50 درصد از مواد فوم را تشکیل می دهند، وجود ندارد. [19]
  • بسته به نوع کاربری ساختمان و درجه اهمیت سازه و عوامل زیست محیطی، اکثر فوم های پاششی نیاز به حفاظت و پوشش با یک مصالحی مانند گچ در داخل خانه دارند و این پوشش نیاز است تا حدود ۱۵ دقیقه در برابر آتش تحمل و دوام داشته باشد.
  • اگر دمای محیط اجرا و سطح مورد نظر کمتر از دمای پیشنهادی باشد کمی کاهش حجم بعد از اعمال اتفاق می افتد.
  • اگر چه CFC ها دیگر مورد استفاده نیستند، بسیاری از HCFC ها یا HFC ها را بعنوان عوامل حجم دهنده انبساطی استفاده می کنند. هر دو گاز اثرات گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و متان دارند و HCFC ها بعضا پتانسیل تخریب لایه ازون را دارند.
  • بسیاری از عایق های فوم از مواد پتروشیمی ساخته شده اند و ممکن است برای کسانی که به دنبال کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و نفت هستند نگران کننده باشند. با این حال، برخی از فوم ها در دسترس هستند که از منابع قابل بازیافت یا تجدید پذیر ساخته می شوند.
  • مقدار R با افزایش زمان استفاده از عایق کاهش می یابد، هرچند که تخریب R-Value تا زمانی که یک تعادل با محیط برقرار کند ادامه می یابد و سپس متوقف می شود. حتی پس از این فرآیند، مقدار R ثابت شده مطلوب است.
  • اکثر فوم ها نیاز به حفاظت در برابر نور خورشید و حلال ها دارند.
  • اعمال عایق پاششی به برخی ساختمان ها و سازه های تکمیل شده به علت وجود مواد شیمیایی و طریقه اجرا امکان پذیر نیست.
  • اگر هنگام اجرا از ماسک محافظ یا عینک محافظ استفاده نشود، ممکن است فرد به طور موقت بینایی خود را بین ۲ تا ۵ روز از دست بدهد.
  • سیستم HVAC جهت تامین منابع تازه ای از هوا مورد نیاز است، زیرا ساختار بدون درز عایق پاششی ممکن است مانع ورود هوای تازه به داخل شود.

 


مزایای استفاده از فوم های سلول بسته بجای فوم های سلول باز :

فوم سلولی باز بصورت متخلخل می باشد، به طوری که به مرور زمان بخار آب و رطوبت به درون عایق نفوذ می کند. فوم سلول بسته به صورت غیر متخلخل است و نفوذپذیری در برابر رطوبت ندارد و به طور موثر یک مانع در برابر بخار آب ایجاد می کند.

فوم های عایق با سلول بسته، عایق های عالی هستند. در حالی که فوم های عایق با سلول باز معمولا دارای مقادیر R-value بین 3 تا 4 در هر اینچ می باشند، فوم های عایق با سلول بسته می توانند مقادیر R-value از 5 تا 8 در هر اینچ داشته باشند. این موضوع هنگامی مهم است که فضای ساختمان محدود باشد، زیرا استفاده از فوم عایق سلول بسته اجازه می دهد تا یک لایه عایق نازکتر استفاده شود. به عنوان مثال، یک لایه ی 1 اینچ از فوم با سول های بسته، معادل است با حدود 2 اینچ عایق فوم با سلول باز.

فوم عایق با سلول بسته بسیار ساختاری مستحکم دارند و در مقایسه با فوم عایق با سلول های باز که در هنگام تزریق نرم می باشند واستحکام ساختاری کمتری دارند، عملکرد فشاری و کارایی بهتری دارند.

مزایای استفاده از فوم های سلول باز بجای فوم های سلول بسته :

فوم های عایق با سلول باز در مجاورت چوب اجازه خواهد داد که چوب نفس بکشد.

فوم های سلول باز به عنوان یک مانع صوتی فوق العاده موثر هستند و دارای دو برابر مقاومت صدا در محدوده فرکانس نرمال در مقایسه با فوم سلول بسته است.

فوم های سلول باز از نظر قیمت ارزانتر می باشند.

فوم های تزریقی سلول باز اغلب دارای دمای واکنش کمتری هستند وبه پوشش های سیم کشی برق، لوله کشی و سایر اجزای ساختمان آسیب نمی رسانند.


انواع عایق اسپری :

 

1- اسپری Icynene :

R-value این نوع عایق ۳.۷ در هر اینچ می باشد. اسپری Icynene به جای مواد شیمیایی مخرب ازن از آب برای پخش شدن استفاده می کند. Icynene در طی 6 ثانيه اول پاشش تا 100 برابر اندازه اصلی آن انبساط می یابد. این حجم انبساط تمام شکاف های کوچک در اطراف سوکت های الکتریکی را پر می کند و برای رسیدن به مناطق بسیار سخت مناسب است.عایق فوم اسپری Icynene اجازه عبور آب را می دهد بر خلاف فوم های سلول بسته که اجازه عبور آب را نخواهند داد.گسترش شیمیایی Icynene بوسیله دی اکسید کربن تولید شده در واکنش بین آب و مواد ایزوسیانات ایجاد می شود. Icynene پس از اجرا، گازهای مضر را آزاد نمی کند.بر خلاف دیگر مواد عایق که بصورت فوم اسپری می شوند، Icynene در طول زمان گازهای درونش را خارج نخواهد کرد و کارایی خود را بدون از دست دادن R-Value سالیان سال حفظ خواهد کرد. ثابت بودن R-Value به معنی صرفه جویی در انرژی در طول عمر ساختمان همانند روز اول است و نیازی به افزودن عایق اضافی نیست و Icynene نیازی به تجدید یا ترمیم در آینده نخواهد داشت. طول عمر Icynene همچنان به کاهش تاثیر استفاده از مواد شیمیایی بر محیط زیست برای آیندگان کمک خواهد کرد.اشتعال پذیری ایزوسانات نسبتا کم است.Icynene حاوی CFC نیست. کلروفلوئوروکربن ها در دهه 1930 توسعه یافتند و اکنون عامل تخریب لایه اوزون هستند. CFC می تواند برای 100 سال در اتمسفر باقی بماند.Icynene حاوی هیچ HFC یا HCFC نیست، اگر چه HCFC ها برای محیط زیست بهتر از CFC هستند اما هنوز به لایه اوزون آسیب می رسانند. گاز کلروفلوروکربن درهیچ محصولی از Icynene استفاده نمی شود.Icynene حاوی ترکیبات آلی فرار ارگانیک (VOC) نمی باشد، بسیاری از VOC ها برای سلامتی انسان خطرناک هستند یا سبب آسیب رساندن به محیط زیست می شوند.فرمالدهیدها یک ماده با ساختاری مشترک برای سنتز ترکیبات پیچیده تر و مواد مختلف است و بسیار سمی می باشد و از روش های مختلف جذب بدن می شود. Icynene حاوی عناصر فرمالدئید نیست.شاخص پتانسیل گرمایش جهانی زمین برای Icynene برابر عدد یک است.

معایب:

خیلی گران تر نسبت به روش های عایق بندی سنتی می باشد.

 

2- فوم سیمان (فوم بتن):

R-value این نوع عایق ۳.۹ به طور متوسط در هر اینچ می باشد. هیچ محدودیتی در ضخامت اجرا وجود ندارد. خطرناک نیست و در برابر آتش مقاوم است، در اثر تماس مستقیم با شعله، هیچ گاه شعله ور نخواهد شد و در تست انجام شده در ضخامت ۳.۵ اینچ دو ساعت در برابر آتش مقاومت می کند. عایق صدای مناسبی است و مانند دیگر عایق ها سبب اکو و بازگشت صدا نمی شود. سازگار با محیط زیست است. منبسط نمی شود و مناسب برای خانه های موجود که پوشش داخلی نهایی شده است می باشد. کاملا از نظر ساختار پایدار است و شامل سیمان اکسید منیزیم و هوا است که از اکسید منیزیم استخراج شده از آب دریا ساخته شده است عامل فوم ساز هوا می باشد.. غیر سمی، حتی در طول اجرای عایق. تغییر حجم در آن رخ نمی دهد و مواد آلی فرار آزاد نمی کند.از نظر شیمیایی خنثی است (بدون عارضه و یا علائم شناخته شده در اثر مواجه با آن طبق MSDS). مقاوم در برابر حشرات. غیرقابل حل در آب.

معایب:

درضخامت  و دانسیته کم بسیار شکننده می باشد و مانند همه فوم ها گران تر از عایق های معمولی فیبر مانند است. در سال 2010، کمیته ساختمان انتاریو تصریح کرد که فوم بتن با الزامات خاص ساختمانی برای برخی کاربری های ساختمان مطابقت ندارد. حکم آنها اینگونه بود که "همانطور که عایق پیشنهادی نفوذ ناپذیر نیست، می تواند به آب و رطوبت اجازه ورود به لایه های دیوار را بدهد، که پس از آن می تواند باعث آسیب یا خرابی عناصر ساختمان شود.

 

3- فوم عایق پلی ایزوسیانورات :

R-value این نوع عایق 5.6 به طور متوسط در هر اینچ می باشد و در مواردی که بصورت تخته ای تثبیت شده باشد به مقدار ۷ نیز خواهد رسید. از پلی اورتان نسبت به شعله ور شدن مقاوم تر است.

 

4- فوم عایق تزریقی فنولیک :

R-value این نوع عایق 5.1 به طور متوسط در هر اینچ می باشد بعلت توانایی در آب بندی هوا شناخته شده است. فوم فنولیک (Tripolymer) را می توان در حفره های دیواری که فایبر گلاس و سلولز در آنها وجود دارد نصب کرد. خطرناک نیست. ضخامت آن در هر اندازه ای قابل اجراست. مقاوم در برابر آتش است. در تماس مستقیم با شعله دود نمی کند و ضخامت ۳.۵ اینچ آن در مقابل شعله دو ساعت مقاومت می کند. عایق صدا نیز می باشد و مانند دیگر عایق ها سبب اکو و بازگشت صدا نمی شود. سازگار با محیط زیست است. در گذشت زمان تغییر حجم نمی دهد و مناسب برای خانه های موجود که پوشش داخلی نهایی شده است می باشد. کاملا از نظر ساختار پایدار است و شامل فنولیک و عامل منبسط شونده است. غیر سمی، حتی در طول اجرای عایق. تغییر حجم در آن رخ نمی دهد و مواد آلی فرار آزاد نمی کند.از نظر شیمیایی خنثی است (بدون عارضه و یا علائم شناخته شده در اثر مواجه با آن طبق MSDS). مقاوم در برابر حشرات. غیرقابل حل در آب.

معایب:

مانند همه فوم ها، هنگام مقایسه با عایق های معمول فیبر در هر مترمربع گرانتر است ولی هنگامی که شما قیمت را بر اساس مقاومت حرارتی R در هر مترمربع مقایسه می کنید، قیمت تقریبا مشابه است.

 

5- پلی اورتان با سلول بسته :

سفید یا زرد ممکن است باشد. عامل انبساطی آن می تواند مختلف باشد. مقاومت در برابر آب و بخار آب است.

 

6- پلی اورتان با سلول باز (کم چگالی) :

سفید یا زرد رنگ می باشد. حفره ها را بوسیله منبسط شدن پر می کند اما به آرامی گسترش می یابد و از آسیب رساندن به دیوار جلوگیری می کند. مقاومت در برابر آب، اما در برابر بخار آب نفوذ پذیر است. مقاوم در برابر آتش است ولی برخی از انواع عایق پلی اورتان قادر به ریختن هستند.

آدرس دفتر مرکزی
تهران ، خیابان شریعتی
میرداماد

 
ساعت کار
شنبه تا چهارشنبه 8:30 الی 16:30
پنجشنبه 9 الی 13